Érkeznek a zöld e-buszok a városokba

2021.10.15.

Kilométerenként 60 forinttal olcsóbb üzemeltetési költség, havonta mintegy 4500 kilogrammal kevesebb szén-dioxid-kibocsátás – csak két példa arra, miért is érdemes a közösségi közlekedésben elektromos buszokra váltani. Javában folyik ugyanis a kormányzati támogatással elkezdődött Zöld Busz Program, amelyben önkormányzatok és közlekedési cégek kaphatnak jelentős támogatást a fejlesztésekre.

Ahogy a napokban Veszprémben, egy modern elektromos busz tesztüzemének indulásakor Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára is kiemelte, az összes károsanyag kibocsátás csaknem 20 százalékát a közlekedés adja, ezen belül viszont legnagyobb mértékben a közösségi közlekedés a felelős. Éppen ezért is lett része a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervnek a Zöld Busz Program, amely révén számos városban vehetnek használatba jóval modernebb, hatékonyabb és nem utolsó sorban klímabarát buszokat, helyenként trolikat.

Több városban már üzembe is helyezték a tesztbuszokat, így például Veszprémben vagy Kaposváron, sőt van olyan megyeszékhely is, nevezetesen Pécs, ahol már több járműből álló elektromos flotta fut a helyi közlekedésben (itt ugyanakkor nem ebből a programból szerezték be a buszokat, még a korábbi városvezetés döntött a klímabarát járművek vásárlásáról).

A tapasztalatok pedig kifejezetten jók: ahogy az elektromos autók hatalmas ütemben fejlődnek, úgy az e-buszok is egyre jobbak. Már szó nincs kényelmetlen, „doboz”-belsőről, a járművek az utasok számára is komfortosak, és nemcsak a károsanyag-kibocsátásuk nulla, hanem a zajszennyezésük is kisebb, hiszen jóval halkabbak. A szakemberek, de az utasok is nap mint nap tapasztalhatják, hogy minden útviszonnyal megbirkóznak a városokban, ráadásul a számítások szerint a települések és a közlekedési cégek százmilliókat spórolhatnak az üzemeltetésen.